zondag 12 april 2015

Waarden

Waarden voor de toekomst, of voor altijd....

Welke specifieke waarden zijn nodig voor het toekomstbeeld van de Zelfsturende professional uit het scenario van GSM?

Over alle genoemde waarden van de GSM'ers kan geen discussie ontstaan één voor één zijn ze passend en voldoen ze aan het scenario, waarbij autonomie en samenwerken voor mij geen verassing is. Maar waarden horen ook bij het individu. Ieder van ons neemt zijn eigen levenslijn of levensloop mee naar de toekomst , waarin hij of zij het geleerde of ervaringen meeneemt. Dat maakt het beroep van de docenten zo bijzonder, zeker als wij onze ervaringen met de daarbij gevoelde waarden kunnen meegeven aan onze leerlingen. 

Authenticiteit, beleving, bevlogenheid, betrokkenheid, creativiteit, doorzettingsvermogen, gedrevenheid, integriteit, kameraadschap, liefde, professionaliteit, toewijding en wijsheid, waren voor mij een eerste selectie uit de 365 waarden.

Vanuit mijn verleden, mijn levensloop wil ik graag mijn leerlingen nu de volgende waarden meegeven; kameraadschap, creativiteit, doorzettingsvermogen, integriteit en authenticiteit.
Je Zelf zijn en blijven. Authentiek zijn en blijven. Laat je niet onnodig beïnvloeden door je omgeving.
Sturend zijn voor jezelf, waarin doorzettingsvermogen en creativiteit belangrijk zijn. Ga niet bij de eerste tegenslag al het bijltje erbij neergooien. Waar een wil is is een weg.
De Professional waarop gebouwd kan worden en waarmee gebouwd kan worden aan de toekomst van morgen. Waarin kameraadschap en integriteit verder gaan dan samenwerken. Bij kameraadschap wordt 1 + 1 = 3.

Dit wil ik graag meegeven aan de leerlingen van 2030

Geen opmerkingen:

Een reactie posten