Dubbelinterview
GSM
heeft unaniem gekozen voor het scenario van de Zelfsturende professional. In de scenarioplanning is uitgegaan van
twee drijvende krachten; continu
leerproces (life long learning) versus afgebakend
leren; collectivisme versus individualisme. Samen met Harry heb k dit scenario doorgenomen
en komen tot het volgende.
Kijkend
naar de inhoud van het scenario zijn we op Het Hooghuis al aardig aan het
voorsorteren op 2030. Er zijn verschillende projectgroepen in het leven
geroepen die zich onder andere bezig houden met: het digitale portfolio;
Talentontwikkeling wat een onderdeel is van het LOB programma; leerlingen leerjaar
3 en 4 lopen wekelijks stage waar men leert op de werkplek; de praktijkdocenten
zijn naast het mentorschap ook coaches voor hun leerlingen, waarbij wekelijks reflectiegesprekken
plaats vinden met als insteek een goede keuze maken voor het vervolgonderwijs. Er moet binnen Het Hooghuis,
nog wel wat werk verzet worden op het gebied van nieuwe media. Ondanks dat er voldoende
pc’s en digiborden zijn, wil dat nog niet zeggen dat we daar ook het maximale
uithalen.
De
maatschappij vraagt om andere talenten van onze leerlingen. Het bedrijfsleven
wil het liefst hoog opgeleide medewerkers die breed inzetbaar zijn voor het
bedrijf. Onze leerlingen zijn juist gebaat bij een duidelijk structuur en
organisatie waardoor zij zich in hun kracht voelen staan. Dit zal voor ‘onze’ leerlingen
nog lastig kunnen worden in de toekomst.
De
vernieuwde beroepsgerichte examens die nu in ontwikkeling zijn sorteren voor,
op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Dat zal voor leerlingen nog even een
zoektocht worden.
Kijkend
naar het geschetste perspectief voor leerling dan zien we wel mogelijkheden tot ontwikkeling. In het
portfolio staan alle belangrijke ontwikkelingen van de leerling, zonder dat
deze te plaatsen zijn op een bepaald niveau of leerweg, want deze heeft de
leerling zelf kunnen bepalen.
Voor
de docenten breken drukke jaren aan. Een masteropleiding voor de docent is wel
een verrijking, maar is ook niet altijd zalig makend. In ‘ons’ onderwijs gaat
het vooral om de relatie die een docent opbouwt met zijn leerlingen. Daar zijn
jammer genoeg geen opleidingen voor te vinden! De andere aspecten horen bij de professionele
attitude en aanpassingsvermogen van de docent.
De
organisatie is nu nog niet klaar voor al deze ontwikkelingen. Dat betekent dat
het management een goede visie moet hebben die zich uitsplitst op de lange en
de middellange termijn. Belangrijk is dat het management ruimte biedt voor de
ontwikkeling van de docent en daarbij de docent ook inzet als een professional
die weet wat goed is voor ‘zijn’ leerlingen, voor de organisatie en voor de docent
zelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten